I går kom jeg over program som blokkerer sporing på nettsider og gir en rapport på hvem som forsøker å spore meg. Hver gang jeg er inne på en side, får jeg nå et tall øverst i  nettleseren som sier hvor mange som sporer meg. Eksempelet her er sak fra Aftenposten, hvor jeg fikk opp at ”11”, følger meg, med forklaringen:
–    Facebook følger meg
–    4 reklamenettverk følger meg (med navn på dem)
–    6 andre selskaper får informasjon.
Nederst står det vider at totalt siden start (for ca. et døgn siden) har de blokkert 899 slike sporinger.

Når jeg ser på rapporten for andre sider jeg besøker, ser jeg at det er de samme selskapene igjen og igjen; som betyr at de kan se mange, om ikke alle sidene jeg er inne på, hvilke saker jeg leser, for hvilke steder jeg sjekker værvarselet, hvilke politiske kandidater jeg leser om, når jeg handler, hva jeg laster ned, m.m.m. Fra det kan de danne en god profil av hvem jeg er. Denne informasjonen brukes da for å tilrettelegge reklame til meg og min profil. Da med tanke på både innhold og form.

Dette skiller seg fra tradisjonell reklame plassering, hvor annonsørene plasserer reklame relevant til innholdet. For eksempel, om jeg leser en test av stasjonsvogner, vil jeg få reklame for Passat og Skoda; logikken er at de som leser biltester er aktuelle bilkjøpere. Tilsvarende har flyselskaper hatt lave priser de første gangene du går inn og søker på pris, etter det går prisene opp. Rasjonale de bruker er da at om du kommer tilbake en tredje gang er det for å kjøpe, ikke sjekke prisen enda en gang.

Mulighetene for selgere er fantastiske, bare tenk et scenario:  Jeg er en person som liker å sette meg inn i detaljene før jeg gjør et kjøp, som igjen betyr at jeg gjerne surfer mye i ukene og månedene før jeg kjøper. Jo større kjøp, jo mer og lenger surfer jeg. Jeg skulle ha ny fulldempet stisykkel i fjor høst og surfet mye rundt på det. Jeg så noen gode tilbud på en Santa Cruz sykkel, særlig hos en nettbutikk som heter HucknRoll. Jeg fikk inntrykk av at dette var en butikk som hadde konkurransedyktige priser på gode sykler. Jeg besøkte dem jevnt igjennom hele prosessen og endte med å kjøpe fra dem. Ved å kjenne profilen min, ville de kunne:

  • Tilpasse timing av tilbud, for jeg kjøper sjelden på impuls, men slår til når et godt tilbud dukker opp.
  • Når jeg først er kunde et sted, forblir jeg ganske lojal og lukrativ (og siden det har jeg kjøpt mer sykkelting fra dem, de sender meg jevnlig reklame og gode tilbud.)

Som en kuriositet, jeg gikk inn på nettsiden deres nå, mens jeg skriver dette og ser at sporingstallet deres er meget høyt, på 13. Mon tro om de har brukt data om meg for å gjøre meg til en fornøyd kunde. Merk også at dette er en butikk uten reklameplass de selger, så interessen er til eget bruk og vinning.

Hva syns jeg om dette? I mitt eksempel har jeg en sykkel jeg er storfornøyd med, til det jeg tror er en grei pris. Sykkelbutikken har en ny lukrativ kunde. Er det Win-Win? Jeg er litt skeptisk, for det er selskaper

som får, lagrer og bruker informasjonen om meg, dette er selskaper jeg knapt har hørt om; og vet ingen ting om.

Her skal jeg også flagge: jeg bruker både Google analytics og facebook pluginn på denne siden, for det er fantastiske verktøy som gir god innsikt og lojalitet.

 

Oppdatering:

Her er en illustrasjon som viser hvordan det skjer; samt lenke til hvordan man kan be nettsideeiere om ikke å spore deg:

http://support.mozilla.org/en-US/kb/how-do-i-turn-do-not-track-feature