I oktober 2011 hadde bladet Fast Company et hovedoppslag om at fire selskaper kom til å dominere nettet fremover, de var: Apple, Google, Facebook og Amazon. Deres argument  er at Amazon og Apple vil kontrollere  markedet for nettbrett på grunn av den integrerte butikken og  tjenestene. Produsenter som Samsung, HTC, Acer kan ikke konkurrere med dette.

Jeg kjøpte det nye nettbrettet til Amazon: Kindle Fire, da jeg var i USA i Julen. Den kostet $200, faktisk $50 mindre enn det koster Amazon å lage den, har en 8,1″ fargeskjerm, rask, pen og fungerer prikkfritt. Om jeg vil ha en applikasjon, bok, et blad, en film, TV serie eller musikk, er det lett å finne, og enda enklere å kjøpe med “ett-klikk” systemet deres. De har gode og relevante anbefalinger, og jeg får gleden av kjøpet mitt med en gang. Ikke rart at Amazon regner med å tjene inn langt mer enn de subsidierte $50 pr kunde. At Amazon bruker Customer Relationship Managment (CRM) med data sporing og analyser sier seg selv, og er et tema jeg har diskutert tidligere.

At dette fungerer glimrende ser man fra en rapport fra TechCrunch.com http://techcrunch.com/2012/01/27/flurry-amazons-kindle-fire-is-already-starting-to-smoke-samsungs-galaxy-tab/
Her viser de hvor populært den enkle tilgangen på innhold fra Amazon er, Kindle Fire eiere bruker den vesentlig mye mer enn andre Android Tablet eiere, og Kindle eiere kjøper 2,54 ganger så mange applikasjoner.

Det siste punktet som er verdt å få meg seg er at et datasporings- og analyseselskap: Flurry, er installert på en eller annen måte på ca. 90% av alle Android Tablets.

Det er all grunn til å tro at det samme gjelder for iPad; dog så sporer Apple vel 100% av alle sine nettbrett.

Sagt på en annen måte: Amazon og Apple vet hva du vil og gir det til deg.. til en lukrativ pris.