De siste ukene har jeg fått behov for en god tjeneste for utsending av spørreskjema. I forbindelse med det kom jeg over to tjenester som så mest lovende ut: Fluidsurvey og SurveyMonkey. Begge tilbyr gratis abonnement for de enkleste tjenestene, så jeg logget meg på begge for å få prøvd dem før jeg kjøpte. Innen kort tid begynte begge tjenestene å avertere på Facebookveggen min.

Jeg har skrevet tidligere om hvordan de fleste nettsider deler informasjon med andre når man besøker en side. (se innlegg om Collusion) Surveymonkey deler det med 11 andre sider, fluidsurvey med 16.

Fra et markedsføringsperspektiv er perioden fra en potensiell kunde selv søker opp informasjon om et produkt og helt frem til kjøpsøyeblikket, svært viktig. Branding kan være det som gjør at kunden faktisk vurderer produktet, men det den siste, ofte korte, perioden fra testing til kjøp, det hele står og faller på. Derfor er det fornuftig og lurt selskaper å markedsføre til kunden også via facebook og andre sider jeg ser på i denne perioden.

Det gjorde begge selskapene. Men da jeg så disse to reklamene, merket jeg meg at Fluidsurvey var der; mens reklamen fra Surveymonkey irriterte, da de åpenlyst delte med Facebook (eller de som leverer reklame) hvilken type konto jeg hadde hos dem.

Det er klart at begge selskaper her har delt informasjon om meg og skreddersyr reklamen, så ingen av dem er bedre personvernsmessig. Men irritasjonen jeg følte med Surveymonkey er neppe noe som gagner dem. Videre kan man jo lure på om det er mens jeg er på Facebook at jeg ønsker å ta stilling til hvorvidt jeg skal oppgradere kontoen min hos Surveymonkey; eller om de burde fokusert støtet deres ved å belys fordelene mens jeg faktisk brukte tjenesten deres.

Alt for å si har du informasjon om kunden din og skal reklamere, vurder hvor personlig det skal gjøres!

.

.

Jeg endte med å velge Fluidsurvey: de hadde bedre utvalg av spørsmålsyper. 🙂